Firma JAMAR powstała w 1994 roku. Jest dynamicznie rozwijającą się spółką, której wyroby znane są w kraju i za granicą. Oferta przedsiębiorstwa obejmuje szeroki asortyment produktów spożywczych. Wśród najważniejszych można wyróżnić: warzywa konserwowe, koncentraty, octy, przyprawy, dodatki obiadowe, sosy, soki, syropy i przetwory owocowe. Obecnie w firmie JAMAR zatrudnionych jest ponad dwustu pracowników. Zakład współpracuje tylko z profesjonalnymi, polskimi plantatorami, którzy dostarczają firmie surowiec najwyższej jakości. Do zasiewów wykorzystywane są odmiany roślin o najlepszych parametrach. Uprawy są nadzorowane i monitorowane przez specjalistów przedsiębiorstwa JAMAR, którzy dbają o to, by surowce do przetwórstwa spełniały wymagania certyfikatu IFS, wyróżniały się najwyższą jakością, a także cechowały wysokimi walorami smakowymi i odżywczymi. Wyroby firmy JAMAR spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających konsumentów.
Cel wdrożenia
Wdrożenie każdego programu do zarządzania produkcją bez dokładnego określenia oczekiwań i celów
można porównać do podejmowania mało precyzyjnych postanowień. Zanim firma JAMAR podjęła
decyzję o implementacji zaawansowanego narzędzia do zarządzania majątkiem firmy klasy EAM
4FACTORY (Enterprise Asset Management), postanowiła w pierwszej fazie wyznaczyć sobie realne
cele i opracować szczegółowy harmonogram kolejnych działań wdrożeniowych wraz z dostawcą
oprogramowania – firmą DSR S.A.
System EAM 4FACTORY z założenia miał gwarantować dostęp do wszystkich informacji na temat
obecnego stanu parku maszynowego. Ponadto, oprogramowanie miało umożliwić prosty dostęp
do zgłoszeń wszystkich zdarzeń występujących w obszarze całej organizacji firmy JAMAR. Dotyczy to
zarówno maszyn i urządzeń na halach produkcyjnych, jak i pozostałej infrastruktury zakładu, w skład
której wchodzą: pojazdy mechaniczne, obiekty oraz inne wyposażenie.
Dodatkowo zakładaliśmy, że jako kierownik będę otrzymywał lepszą informację
o aktualnej sytuacji na liniach produkcyjnych, co umożliwi mi sprawniejsze rozdzielanie zadań odpowiednim technikom z mojego działu. Chcieliśmy za wszelką cenę poprawić dotychczasowy przepływ informacji, szczególnie między działem produkcji a działem technicznym. Głównym celem było wyeliminowanie zgłoszeń telefonicznych oraz tych ustnie przekazywanych mechanikom
przez operatorów na halach produkcyjnych – Sylwester Szafer Kierownik ds. technicznych i inwestycji w JAMAR
Wymagania funkcjonalne
Z założenia w przedsiębiorstwie JAMAR każda awaria bądź inne zdarzenie, gdzie niezbędne jest
działanie Służb Utrzymania Ruchu (UR), będzie wymagało natychmiastowej sygnalizacji w systemie
EAM 4FACTORY Podstawowym celem UR jest szybka reakcja na pojawiające się zgłoszenia oraz
podejmowanie stosownych działań w jak najkrótszym czasie od momentu wystąpienia zdarzenia.
W tym kontekście bardzo ważne jest, aby pracownicy firmy mogli samodzielnie, w dowolnym czasie
i miejscu, wprowadzać zgłoszenia dotyczące różnych zdarzeń, które wymagają ingerencji działu
utrzymania ruchu. Rozwiązaniem powyższych wyzwań/oczekiwań jest wersja terminalowa systemu
EAM 4FACTORY. Umożliwia ona wprowadzenie odpowiednich informacji, o których natychmiast powiadamiani są pracownicy służb utrzymania ruchu, w bardzo szybki i intuicyjny sposób.
Liczba kiosków produkcyjnych z dostępem do wersji terminalowej to około dwudziestu stanowisk, z których korzysta ponad stu pracowników pośrednio i bezpośrednio produkcyjnych. Podczas prac przedwdrożeniowych pojawiła się pewna przeszkoda. W trakcie prowadzenia wstępnego wywiadu nastawienie pracowników technicznych było w wielu przypadkach sceptyczne. Głównie obawiali się oni tego, że będą musieli większość czasu spędzać przed komputerem i raportować wymagane dane, gdy w tym samym czasie trzeba już podejmować działania przy kolejnej awarii lub pracach prewencyjnych związanych z przeglądami okresowymi. Dodatkowo dla niektórych starszych stażem pracowników obsługa kolejnego systemu komputerowego mogła stać się zbyt uciążliwa. Dlatego też, z myślą o tych potrzebach, została użyta wersja mobilna EAM 4FACTORY, która jest obecnie zainstalowana na telefonach prawie trzydziestu użytkowników. ~ Anna Hyra Lider wdrożenia systemu EAM 4FACTORY w JAMAR
Pozostałe, ale również istotne korzyści z wdrożenia i użytkowania EAM 4FACTORY to:
Pełna identyfikacja prac działu utrzymania ruchu;
• Łatwiejsza kontrola i obsługa prac prewencyjnych;
• Lepsza wydajność i skuteczność zarządzania zasobami produkcyjnymi;
• Zwiększenie produktywności maszyn i urządzeń;
• Obniżenie kosztów kapitałowych i operacyjnych;
• Możliwość pracy z dowolnego miejsca za pomocą aplikacji mobilnej;
• Łatwe planowanie przeglądów i konserwacji;
• Wbudowane raporty do analizy danych;
• Dostęp do odpowiednich dodatkowych usług;
• Eksperckie wsparcie przy wdrożeniu i eksploatacji systemu;
• Intuicyjny i prosty w obsłudze interfejs użytkownika;
• Cykliczna aktualizacja oprogramowania;
• Łatwe i szybkie wdrożenie.
ERP dla Produkcji dostarcza firma DSR S.A. z Wrocławia